Saija Karnisto-Toivonen

Blogi

Hyppy tuntemattomaan?

Antero Leppänen kirjoitti tänään Salon Seudun Sanomissa hyvän kolumnin. Kaupungin hallintosääntö on tulossa käsittelyyn vielä tämän vuoden aikana ja se pitäisi myös saada valmiiksi hyvissä ajoin ennen kuntavaalia. Mielenkiintoiseksi asian tekee, ettei yksikään tiedä, mitä soten kanssa tulee käymään tai ei tule käymään. Salossa on otettu kovin vähän kantaa siihen, millaisella organisaatiolla Salo pitäisi tulevaisuudessa rakentaa.

Haluan tuoda esiin muutaman mielessäni pyörivän kysymyksen asian tiimoilta:

  • Onko Salossa käytössä jatkossa perinteinen lautakuntamalli vai mm. Kempeleessa käytössä oleva valiokuntamalli. Palveleeko lautakuntamalli edelleen tämän päivän päätöksentekoa ja elämää? Onko tarkoituksenmukaista säilyttää rakenteet siksi, että saadaan taattua poliittisille liikkeille paikkoja jaettavaksi. Olisiko kuitenkin pohdittava toimivuus ja tarkoituksenmukaisuus edellä. Lautakuntien lakkauttaminen, yhdistäminen tai koko mallin hylkääminen ei tarkoita automaattisesti demokratian kaventumista, mikäli kuntalaisten osallistamiseen löydetään muita keinoja.
  • Johtaako Saloa edelleen kaupunginjohtaja vai onko tulevaisuuden malli joku muu? Koneistossa on käsittelyssä Vihreiden aloite pormestarista. En kannata pormestarimalliin siirtymistä Salossa, vaikka se lähtökohtaisesti hyvä järjestelmä voisi ollakin. Salon poliittisessa kulttuurissa pormestari olisi tälläkin kaudella vaihtunut todennäköisesti jo monta kertaa. Virkavastuulla toimiva johtaja on parempi vaihtoehto meidän kentässämme.
  • Tässä yhteydessä tulee pohtia osa-aikaisten hallituksen ja valtuuston puheenjohtajien tehtäviä(siis ykköset molemmista) Hämeenlinnan malliin. Tämä mahdollistaisi myös työssäkäyville paremmat mahdollisuudet osallistua vastuullisiin tehtäviin, sillä nykyään tehtävät vaativat niin paljon aikaa, ettei tämä ole kaikille mahdollista. Kyse on valitettavasta demokratiavajeesta, mikäli vain jotkut voivat näitä tehtäviä hoitaa. On tunnustettava tosiasia, että yksityissektorilla työskentelevien on yhä vaikeampi osallistua päätöksentekoon. Tämän on todennut moni, joka kamppailee vapaapäiväpyyntöjen kanssa. Vaikka laki takaa oikeuden osallistua, ei tämä toteudu käytännössä.
  • Löydetäänkö valmistelussa malli, johon kaikki voivat sitoutua? Toivon, ettei tästä asiasta muodostu kiistakapulaa vanhan säilyttämisen ja uuden luomisen välille. En halua uskoa, että me poliittiset päättäjät haluamme pistää oman toimintamme kehittämisessä pään pensaaseen ja jatkaa kuten ennenkin. Se ei vain kaikilta osin enää toimi.

ps. Valtuuston työjärjestystä ja sen kyselytuntia koskevaa pykälää voisi muokata avoimemman keskustelun suuntaan siten, että tunnilla pystyttäisiin käymään aitoa debattia. Vähän niin kuin eduskunnankin kyselytunnilla. Kysyä voisi vaikka johtavilta virkamiehiltä, hallituksen ja lautakuntien puheenjohtajilta. Tunti voitaisiin pitää valtuuston kokouksen alussa esimerkiksi neljä kertaa vuodessa. Tällainen menettely voisi tuoda eloa muuten niin harmaisiin kokouksiin, joissa debattia pääse käymään, koska kommenttipuheenvuoroja ei saa pitää ja jos saa, nekin pitää kävellä käyttämään pöntöstä.